Radicale Acceptatie; De kern van mindful leven

wpid-picsart_09-30-09.36.04.jpgWellicht vind je dit niet helemaal het juiste onderwerp om mee af te trappen; Ik merk dat ik zelf ook vaak allergische neigingen krijg als ik het woord ‘acceptatie’ lees en ik weet anderen met een trauma daar vaak net zo over denken: ‘Loslaten? Hoe moet ik dat in hemelsnaam doen?’ ‘Hoe moet ik ooit iets accepteren wat zo ontzettend pijnlijk en onrechtvaardig is?’ ‘Hoe moet ik iets accepteren dat nooit had mogen gebeuren?’
Ik begrijp dat. Ik voel dat ook.

Juist daarom is het zo belangrijk om het hier over te hebben.
Heb je gezien hoe vaak het woordje ‘moet’ voorkomt in de zinnen hierboven?

Radicale acceptatie  gaat juist over het loslaten van wat ‘moet’. Het gaat om het ‘laten komen wat er komt’, zonder daar een oordeel over te hoeven hebben.

“Het is wat het is”

Het klinkt wellicht een beetje vaag en misschien zelfs wat zweverig op deze manier, maar toch komt het hier in de kern op neer.

Door oordeelvrij te zijn, komt er meer ruimte om dingen te ervaren zoals ze zijn, nu op dit moment. Het betekent dat je stil mag staan bij de geur van bloemen langs je weg, de wind door je haren voelen, de zon op je armen koesteren.

Je mag zijn met wat er is en dat is altijd goed genoeg.

Geef een reactie

