Je opvattingen over jezelf veranderen met affirmaties

wpid-20150916_121645.jpg In mijn vorige posts schreef ik over acceptatie. Ik heb geprobeerd te laten zien dat het een eenvoudiger concept is dan veel mensen er in hun hoofd van maken. Dit betekent niet dat het makkelijk is.

Voordat je een situatie kunt accepteren, zul je jezelf moeten leren accepteren.
Pas als je bereid bent om met zachtheid en compassie naar jezelf te kijken, ben je werkelijk bereid om keuzes te maken die in jouw belang zijn: Je weet dan dat het het waard is om een situatie los te laten, omdat je weet dat je het verdiend om verder te kunnen gaan.
Het is het verschil tussen gelukkig willen zijn omdat je het niet meer aankunt ongelukkig te zijn versus gelukkig willen zijn, omdat je voelt dat je het waard bent om gelukkig te zijn.

Jezelf accepteren dus…

Maar hoe doe je dat?

Een van de dingen die je kan helpen om stappen te maken richting zelfacceptatie is om je opvattingen over jezelf te veranderen door het gebruik van affirmaties.

Ieder persoon heeft in zijn leven ervaringen opgedaan die hebben bijgedragen tot de vorming van zijn zelfbeeld. Door wat je meemaakt leer je lessen over jezelf, over anderen en over het leven.
Iemand die een trauma meemaakt, leert uit abnormale ervaringen.

Ik kan een hele blog schrijven over hoe dat allemaal in zijn werk gaat en wellicht doe ik dat ooit nog wel, maar voor nu is het belangrijk om te weten dat de opvattingen die je over jezelf vormt na zo’n ervaring schadelijk voor jezelf zijn en ook niet kloppend in een normale situatie. Omdat het leven grotendeels uit normale situaties bestaat en omdat je het verdient om te mogen groeien, is het belangrijk om die opvattingen te veranderen.

Hoe doe je dat?
Hoe verander je “Ik ben waardeloos” in “Ik ben waardevol” als je meteen aan een aantal situaties kunt denken die dit denkbeeld bevestigen?

In principe is dit heel eenvoudig. Het kost tijd en het vraagt veel doorzettingsvermogen,dat wel, maar het is niet moeilijk.

Het menselijk systeem is in staat tot leren uit informatie. Het enige wat je dus moet doen is jezelf de juiste informatie geven. Daar komen de affirmaties om de hoek.

Affirmaties zijn krachtige korte ‘ik-boodschappen’ die je jezelf verteld, steeds opnieuw tot je hun effect begint te voelen.

Voorbeelden van affirmaties zijn bijvoorbeeld:
Ik ben waardevol
Ik mag huilen
Ik mag zacht zijn voor mezelf
Ik ben niet schuldig

Je kunt er zelf vast nog wel een aantal bedenken.

Omdat het niet makkelijk is jezelf te overtuigen, terwijl je zo sterk in het tegendeel gelooft, is het belangrijk om te weten dat je de affirmaties in principe niet hoeft te voelen om ze tegen jezelf te zeggen. Het is alleen belangrijk om er de tijd voor te nemen en om het met aandacht te doen. Ga bijvoorbeeld iedere ochtend en avond voor de spiegel staan, kijk jezelf in je ogen en vertel jezelf: ‘Ik ben waardevol’.
Dat je gevoel protesteert is niet belangrijk.

‘Ik ben waardevol’

Je zult merken dat je als je dit een poosje doet, je verstand kunt overtuigen. Het verstand laat zich makkelijker overtuigen dan het gevoel, want het verstand luistert naar dat wat logisch is. Het verstand zal denken aan momenten dat je je waardevol hebt gevoeld of hebt kunnen voelen en het zal de logica in de gedachte beginnen te herkennen. Je programmeert jezelf. En het verstand zal zich laten programmeren.

Dan het gevoel. Het gevoel is een langzame leerling. Het gevoel protesteert graag.
Dat mag. Dat is okay voor nu.

Je zult door 6 fases gaan voor je de affirmaties goed kunt integreren:

1) Pre-contemplatie: Mijn negatieve opvattingen over mezelf zijn waar. Ik hoef ze niet te veranderen.
2) Contemplatie: Nou, misschien is het toch nodig om wat dingen te veranderen
3) Voorbereiding: Ik denk dat ik kan beginnen met focussen op wat ik moet doen en welke affirmaties ik kan opschrijven of zeggen
4) Actie: Ik zal en ga dit doen; Ik zeg of schrijf de affirmaties dagelijks, wellicht meerdere keren per dag.
5) Onderhoud: Ik begin de affirmaties te geloven. Ik heb het niet nodig om ze zo vaak voor mezelf te herhalen, want ik begin in te zien dat ze kloppen. Ik begin dingen op een andere manier te zien en me beter te voelen over mezelf
6) Terminatie (het ideale eind): Wauw, ik ben echt okay en het is niet nodig om zo negatief naar mezelf te kijken.
Soms vergeet ik dat ik okay ben, maar dan herstel ik snel. De affirmaties zijn werkelijk acceptabele boodschappen om mezelf te beschrijven. Ze werken, zelfs als ik in crisis ben. Ik ben in staat om te doen wat het beste is voor mij.

Het is een heel proces. Het kost tijd. Het is niet leuk.
Je gevoel zal in het begin protesteren en je zal jezelf willen tegenwerken, maar het is het waard om het te proberen.
Het is het waard om te streven naar geluk, zelfs al is dat nu alleen nog maar omdat je je niet meer ongelukkig wilt voelen.

2 gedachtes over “Je opvattingen over jezelf veranderen met affirmaties

Geef een reactie

