Basisvaardigheden frustratietolerantie

Je kent het wel; het is zo’n dag: Alles zit tegen. Niets lukt.
Het regent, alle stoplichten springen op rood als je er aan komt en tot overmaat van ramp heb je twee verschillende sokken aangedaan.
Kortom: Je baalt. En behoorlijk ook.

Balen is heel gezond. Ieder mens krijgt in zijn leven te maken met frustraties. Dat kan lichamelijk zijn, zoals het stoten van je teen, hoofdpijn, een gebroken arm, of emotioneel, zoals verdriet of woede. In beide gevallen is deze pijn vaak onvermijdelijk en onvoorspelbaar. Je weet meestal niet van tevoren wanneer ‘zo’n dag’ zich aandient, wanneer je je teen gaat stoten of wanneer je verdrietig nieuws krijgt.

Ieder mens heeft al vanaf jongs af aan bepaalde strategieën ontwikkeld om met deze frustraties om te gaan. Afhankelijk van je ervaringen, de veiligheid van je omgeving en het hechtingsklimaat met je ouders, ontwikkel je een strategie die ofwel gezond of ongezond is.

Mensen die ongezonde strategieën hebben ontwikkeld kunnen slecht met frustraties omgaan. Ze ervaren pijn en emoties als een overweldigende vloedgolf en gaan hier op een ongezonde en zeer onsuccesvolle manier mee om, waardoor hun ervaringen steeds opnieuw worden bekrachtigd.

Voorbeelden van ongezonde strategieën zijn:

1) Veel nadenken over pijn in het verleden, fouten en problemen
2) Je ongerust maken over mogelijke toekomstige pijn, fouten en problemen, zonder dat hier een duidelijke aanleiding voor is
3) Je isoleert je van anderen om pijnlijke situaties te verminderen
4) Je verdooft jezelf met alcohol, drugs, medicijnen, zelfbeschadiging, of eten
5) Je verstopt iedere emotie achter kwaadheid en richt deze rechtstreeks op andere mensen door je boos tegen ze te gedragen of ze te controleren
6) Risicovol gedrag, zoals zelfbeschadiging, onveilige sex, te hard rijden enz
7) Je pakt de oorzaken van je problemen nooit aan, zoals misbruik of een slechte relatie
8) Je houdt je bezig met zelfmoord
9) Je vermijdt aangename activiteiten zoals sociale gebeurtenissen en lichaamsbeweging (vaak omdat je vindt dat je het niet verdiend om je beter te voelen)
10) Je geeft je over aan pijn en trekt je terug, ‘want het wordt toch nooit beter’

Het is belangrijk om stil te staan bij jouw coping strategieën en je af te vragen in hoeverre deze helpend zijn.
In plaats van de bovenstaande strategieën zou je ook gezondere varianten kunnen kiezen. Deze worden ook wel basisvaardigheden frustratietolerantie genoemd.

De basisvaardigheden frustratietolerantie bestaan uit een aantal stappen.
De eerste is afleiding. Dit is belangrijk omdat het zorgt dat je tijdelijk stopt met nadenken over wat je frustreert en ze geven je tijd om een geschiktere strategie te kiezen om met de situatie of emotie om te gaan. Soms is de extra tijd die je voor jezelf creëert door afleiding te zoeken al genoeg om de ergste piek uit je emoties te halen, waardoor je makkelijker kunt loslaten.
Afleiding is iets anders dan vermijding; Wanneer je jezelf afleidt ben je nog steeds van plan om in de toekomst, wanneer je emoties tot een acceptabel niveau zijn afgezakt, de situatie aan te pakken.

De tweede stap is zelfkalmerende vaardigheden. Dit is nodig om de oorzaak van je frustraties onder ogen te zien. Jezelf kalmeren is bedoeld om je een hoeveelheid rust en verlichting te bieden die nodig is om te besluiten wat je vervolgens gaat doen. Daarnaast helpen deze vaardigheden om jezelf met compassie en zachtheid te behandelen. Dit is belangrijk. Ik schreef al dat dit helpt jezelf te accepteren en situaties te accepteren, waardoor het makkelijker is om in het ‘nu’ te leven en kwaliteit van leven te hebben.

Andere basisvaardigheden frustratietolerantie hebben te maken met emotieregulatie en intermenselijke effectiviteit. Dit laatste heeft te maken met hoe je met andere mensen om gaat en hoe je communiceert.

Je ziet; Er is veel te schrijven over frustratietolerantie, daarom zullen mijn blogs de komende tijd vooral met dit onderwerp te maken hebben. Ik hoop dat het je mag helpen!

Advertenties

Een gedachte over “Basisvaardigheden frustratietolerantie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s