Over nee-zeggen

nee zeggen

Voor veel mensen is het lastig om nee te zeggen. Mensen zijn sociale wezens die bevestiging zoeken en nodig hebben van anderen om hun heen. Het gaat eigenlijk om interactie, om het voelen van verbinding.

Soms denken mensen dat nee zeggen betekent dat je een ander afwijst (met als gevolg dat die jou afwijst of dat je zijn waardering verliest), maar vaak is dat maar zelden het geval. Sterker nog: Als je nee kunt zeggen, schep je juist mogelijkheden voor anderen om zich te verbinden met wie je werkelijk bent.

Denk aan de laatste keren dat je een nee-gevoel had, ongeacht of dat je dat toen uitgesproken hebt:
Weet je nog hoe dat voelde?
Weet je nog waarom je dat voelde?
[Wees je toen iemand als persoon volledig af?]

In hun hoofd zijn mensen geneigd om een ‘nee’ heel groot te maken, maar vaak is het niet meer dan een ‘nee, nu niet‘, een ‘nee, dankje‘ of een ‘nee, dit niet, (maar dat wel)‘. Nee geeft (in het nu) een grens aan of wijst een optie af en dat is goed. Beide dingen zijn prima: Grenzen heb je nodig om jezelf te beschermen en je keuzes maken je tot wie je bent. Als je nee zegt, geef je een ander als het ware de kans om meer te zien van wie je echt bent en om precies te zien waar jouw identiteit en de ruimte die je in wilt nemen ophoudt.

Maar nee zeggen is niet alleen belangrijk in verbinding met anderen. Het is vooral ook belangrijk in verbinding met jezelf: Je neemt jezelf serieus. Je vindt je grenzen en je veiligheid belangrijk.

Je geeft jezelf een hele krachtige boodschap dat je mag zijn wie je bent.

En dat is heel belangrijk: In harmonie met jezelf, kun je jezelf toestaan gelukkig te zijn.

Hoe zeg je nee?

*Voel wat je wilt, niet wilt of nodig hebt
*Valideer je gevoel: Het is terecht dat ik dit voel. Ik heb het recht om me zo te voelen. Dit gevoel is van mij.
*Sta stil bij het feit dat dit is wat je nu voelt en dat dit ook weer kan/mag veranderen
*Geef uiting aan het gevoel op een respectvolle manier: “Nee ik ga nu niet met je naar de film, want ik ben moe. Bedankt voor je uitnodiging” >Nee, bedankt.
*Doe eventueel een tegenvoorstel, maar alleen als je daar een ‘ja-gevoel’ bij hebt: “Nee, ik wil liever niet naar Mac Donalds, maar we zouden een broodje kunnen halen?”
*Blijf bij je ‘nee’. Je hebt het recht om nee te zeggen, ook als dat niet is wat een ander het liefst zou zien.

Ik weet dat dit eenvoudiger klinkt dat het is, maar net als met alles is het zo dat je gewoon moet beginnen met oefenen. Het maakt niet uit dat het niet meteen goed gaat. Wees zacht voor jezelf: Ieder leerproces gaat met fouten. Denk aan wat ik zei over leren fietsen…

Oefenen dus:
Een leuke oefening die je zou kunnen doen, is “Nee zeggen, omdat het kan”. Het principe is simpel: Je spreekt van tevoren met jezelf af dat je tijdens de komende dag of in de komende week (hou het zo klein mogelijk), tenminste 3 keer (of meer, dat mag ook, maar wel een concreet getal) nee gaat zeggen, ‘omdat het kan’. Dit betekent dat je op willekeurige dingen en momenten nee gaat zeggen, los van of je er werkelijk een ‘nee-gevoel’ bij hebt.

“Wil jij dit even voor mij printen?”
Je hebt eigenlijk best tijd. Het is een klein verzoek. Je zou dit best even kunnen doen, toch?

Nee.
Gewoon nee.

>”Nee, sorry (dat gaat me nu niet lukken)”.

Probeer het niet uit te leggen. Een ‘Nee, sorry!’ of een ‘Nee dankje’ of een ‘Nee, niet nu’, is vaak meer dan genoeg.

“Wil je vanavond spaghetti eten?”
Eigenlijk maakt het je niet zoveel uit. Je hebt niet specifiek zin in iets. Spaghetti zou prima zijn…

Nee.

>”Nee, ik wil liever wat anders.”

Sta stil bij het effect van je nee. Je hebt jezelf zojuist de mogelijkheid gegeven om de situatie te veranderen. (Wie weet halen jullie nu ’s avonds wel een frietje?)

Ieder moment dat een ander een verzoek aan je doet, je naar een behoefte vraagt of je vraagt een keuze te maken, kun je gebruiken om ‘nee te zeggen, omdat het kan’.

Deze oefening levert je een aantal dingen op:
Ten eerste oefen je met nee zeggen.
Ten tweede doe je dit op een overzichtelijke, beperkte manier: Je hoeft slechts een afgebakend aantal keer nee te zeggen.
Ten derde maak je het dilemma van nee zeggen voor jezelf kleiner doordat je je mogelijke verliezen van tevoren verkleint: Als je nee zegt op iets waarvan de uitkomst je eigenlijk niets uitmaakt, verlies je niets als een ander zou besluiten om toch niet naar je nee te luisteren. (Overigens denk ik dat het wel heel belangrijk is te signaleren hoe bereid de mensen om je heen zijn om naar je nee’s te luisteren. Van mensen die je nee’s niet serieus nemen, zou ik me afvragen of het wel de personen zijn die je om je heen wilt hebben). Je kunt je dan beter concentreren op het verdragen van het gevoel van ongemak dat het nee-zeggen je überhaupt geeft.

Deze oefening werkt het beste als je dit een aantal dagen/weken herhaalt, omdat je je systeem dan de kans geeft te wennen aan ‘nee’. Dingen die nieuw of lastig zijn, hebben vaak wat tijd nodig voor ze beklijven.

Veel oefenplezier!
(Ja plezier! Je zult merken dat  je deze oefening op den duur heel leuk gaat vinden, want het is heerlijk om van tijd tot tijd eens lekker eigenwijs te kunnen zijn).

Concluderend nog even dit:
Weet je nog dat ik een paar posts eerder schreef dat iemand me ooit zei dat je ‘ja’ pas een echte ‘ja’ kan zijn, als je ‘nee’ een echte ‘nee’ is?

Daar wil ik graag nog aan toevoegen dat het allemaal een kwestie van perspectief is:
Door steeds ja te zeggen tegen iemand, wanneer je dat eigenlijk helemaal niet zo voelt, zeg je steeds nee tegen jezelf!

Over afwijzing gesproken…

Advertenties

Een gedachte over “Over nee-zeggen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s