Introductie gastschrijver Thérèse

dsddIn november 2014 was Thérèse te gast bij KRO’s ‘De wandeling’  Daar vertelde ze over het seksueel geweld in haar jeugd en haar werk bij de zedenpolitie. Hoewel ik er veel over vernam en het erg indrukwekkend scheen te zijn geweest, zat ik zelf midden in de nasleep van een traumatisch ongeval en leek het me geen goed idee om iets te kijken dat veel bij me op kon roepen. Wel vestigde het voor het eerst mijn aandacht op haar boek “De Som der Delen” dat een paar maanden daarvoor uitgekomen was. De beschrijving van het boek sprak me enorm aan en ik wilde het heel graag lezen. Ik had inmiddels al geruime tijd niet meer echt gelezen; wel kleine dingen, geen hele boeken. Mijn hoofd zat steeds veel te vol door de EMDRtherapie die ik toen had. Ik zei nog tegen een vriendin “Als ik weer ga lezen, dan is het de Som der Delen”.

En zo is het ook gegaan: Van Revief kreeg ik het boek in januari van het jaar erna, compleet met een lieve opdracht namens de kerngroep. Ik hield meteen van het boek en dat was al voordat ik het gelezen had.

En toen las ik het. En -wauw- zeggen dat ik er daarna nog meer van hield is een understatement! Ik voelde me als slachtoffer zijnde ‘begrepen‘ door dSdD; ‘gezien‘. Nooit eerder  heb ik een boek gelezen dat zo herkenbaar voor me voelde, zo vertrouwd. Het verhaal, de beleving, de dialoog tussen de volwassene en het kind, de beweging tussen het bijna uit elkaar vallen van binnen en het uiterlijk functioneren dat de buitenwereld te zien krijgt… Zoveel zinsconstructies die rechtstreeks uit mijn hoofd/hart/lijf gekomen konden zijn. Dit boek heb ik niet alleen ‘geconsumeerd’; Ik heb de Som der Delen doorvoeld. En dat was heel goed voor me.
Verder vond ik het puur als lezer zijnd ook een fantastisch boek. Het is heel goed geschreven. Ik hou van de woordkeuze, van de schrijfstijl. Dit is niet een slachtoffer dat toevallig papier als medium kiest om haar verhaal te vertellen; Dit is een slachtoffer, een zedenrechercheuze en een schrijver; Een echt goede schrijver.

Na het lezen van De Som der Delen lukte het me ook weer om überhaupt te lezen, ouderwets veel te lezen (waaronder de dichtbundel ‘Genoeg‘ die Thérèse ook geschreven heeft). Ook heb ik ‘De wandeling’ toen gekeken. Inderdaad heel indrukwekkend!

Afgelopen september heeft Thérèse een lezing gegeven op Reviefs Dag van het Misbruikte Kind. Ik vond het dood- en doodeng om haar hiervoor te vragen (want ik wilde natuurlijk veel te graag dat ze kwam). Gelukkig voor mij at Thérèse me niet op en wilde ze graag komen.

De lezing was heel waardevol. Het is fijn luisteren naar Thérèse. Ik heb zulke goede dingen gehoord: Echt belangrijke dingen, bijvoorbeeld over het verschil tussen schuldgevoel en schuldbesef. Ik heb hier nog over geschreven in mijn blog over de DvhMK en Valeer (mijn gastschrijver van gisteren) heeft dit aangehaald in zijn blog over schuld en schaamte bij slachtoffers. Ook van onze deelnemers hoorden we terug dat ze erg te spreken waren over de lezing. Confronterend soms, maar wel belangrijk, nuttig en goed.

Toen ik het plan bedacht voor de gastblogs, had ik meteen helder welke drie experts ik hiervoor wilde vragen. Natuurlijk is Thérèse een van hen; Om al het bovenstaande, omdat haar invalshoek weer compleet anders is als die van de anderen, omdat ik haar integer vind en omdat, dat vooral, Thérèse echt belangrijke dingen te vertellen heeft. Dingen die ik vind dat iedereen zou moeten horen; Slachtoffers omdat het ze helpt om zachter naar zichzelf te kijken en om de regie over hun eigen leven (terug) te nemen, maar ook professionals omdat het ze helpt slachtoffers beter te gaan begrijpen. Thérèse kan bruggen slaan; Dat doet ze al. En dat lijkt me hard nodig.

Lees hier morgen wat Thérèse jullie te vertellen heeft!

3 gedachtes over “Introductie gastschrijver Thérèse

  1. Mijn reactie heb ik verkeerd geplaatst. Ik wilde reageren op het stuk van Thérèse Evers: ‘Praten alleen is niet genoeg’. Kun je het daar misschien neerzetten? Als dat niet lukt, laat het me dan weten. Dan zet ik mijn reactie alsnog op de juiste plaats. Bedankt.

    Like

    1. Dag Anne,
      Ik kan je comment helaas niet verplaatsen.
      Ik stuur Thérèse binnenkort een update van de reacties op haar tekst. Dan zal ik de jouwe wel meesturen.
      Je mag als je wilt zelf de reactie opnieuw plaatsen onder haar blog.

      Hartelijke groet,
      Mariska

      Like

Geef een reactie

