Aftrap Week tegen Kindermishandeling

Dag allemaal!

Vandaag was de aftrap van de Week tegen Kindermishandeling. Ik hou er niet heel erg van om me te profileren als slachtoffer, omdat ik vind dat dat maar een flintertje is van wie ik echt ben. Er zijn echt leukere, interessantere, belangrijkere dingen aan mij dan dat slachtofferschap. Maar op momenten als dit, wanneer er aandacht gevraagd wordt voor deze problematiek, wil ik toch graag mijn stem laten horen, want: Ook ik.

Er is een gezegde dat het makkelijker is om gelukkige kinderen om te voeden dan beschadigde volwassenen te repareren. Dat is waar, daar weet ik alles van.

Helaas worden er nog steeds kinderen mishandeld, ook nu op dit moment. Terwijl jij dit leest, zijn er kinderen, misschien wel in jouw eigen straat, die geen avondeten krijgen, geen aandacht, geen liefde. Kinderen die worden gekleineerd, geslagen of misbruikt. Kinderen die ziek worden gemaakt door een ouder of die moeten zorgen voor broertjes, zusjes, of misschien zelfs voor hun ouders.

Nu op dit moment zijn er nog steeds kinderen die opgroeien in onveiligheid, in erbarmelijke omstandigheden.

En dat is niet het enige:

Een van de ergste dingen aan het geweld dat mij is overkomen, is niet het geweld zelf. Het is dat er mensen waren die dingen vermoedden, zelfs mensen die dingen wisten, omdat ze het gezien of gehoord hadden of zelfs omdat ik om hulp vroeg, maar die niet handelden.

Niemand hielp mij.
Iedereen keek weg.

Omdat het makkelijker was.
Voor hen natuurlijk, niet voor mij.

Opgroeien terwijl er zulke erge dingen gebeuren, in de wetenschap dat je niet belangrijk genoeg bent om geholpen te worden, is verschrikkelijk.

En ook dat gebeurt vandaag nog steeds.

Ook nu. Op dit moment.

Mijn oproep aan jullie is:

Zie je iets?
Hoor je iets?
Vermoed je iets?
DOE dan iets.

Deze week zal ik speciale aandacht aan kindermishandeling schenken door een speciale doelgroepboekenweek te organiseren: Boeken van kinderen van toen & boeken voor kinderen van nu.

Verhalen zijn er genoeg. Laat er niet nog meer bijkomen!

4 gedachtes over “Aftrap Week tegen Kindermishandeling

  1. Tja, ik heb het in mijn nabijheid met twee kinderen meegemaakt. Worden psychisch mishandeld onder de koude douche gegooid, geschreeuwd geslagen etc. Kan nog even doorgaan. Heb in januari melding gedaan bij jeugdzorg en politie. Wordt gewoon niets mee gedaan

    Like

    1. Ik begrijp je machteloosheid.
      Er wordt niet altijd terug gerapporteerd aan de melder. Ik weet niet of dat nu ook het geval is, maar dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.

      Je hebt goed gehandeld. Blijf melden. Bel bij iedere situatie de politie. Steeds opnieuw. Zo maak je een logboek van gebeurtenissen.

      Ik wou dat iemand dat toentertijd voor mij had gedaan.

      Like

Geef een reactie

