Facebookplaatjes en voornemens

Op Facebook en Twitter zie ik veel plaatjes voorbij komen in de trant van “In 2017 zal ik de mensen loslaten die me kwetsen, teleurstellen en pijn doen en me omringen met de mensen die me waarderen en van me houden”.

Allereerst: Waarom pas in 2017?
Ik heb al eens eerder iets geschreven over goede voornemens; Ik begrijp dat niet zo heel goed namelijk. Het moment dat je voelt dat je iets wilt veranderen, is het perfecte moment om (dat) ook te veranderen. Tijd is kostbaar. Ieder moment dat je laat vervliegen, krijg je niet meer terug. Ja, er zullen misschien soortgelijke momenten zijn. Ja, er zullen mogelijk nog ontelbare kansen volgen om hetzelfde te doen (en soms ook niet), maar dit specifieke moment, dit ‘nu’, is straks voorbij en dan komt het nooit meer terug.

Ten tweede: Wow, rephrase!
Deze plaatjes klinken zo zwaar, zo disfunctioneel. Als je mensen om je heen hebt die je kwetsen, teleurstellen en pijn doen (en dus duidelijk niet van je houden en je waarderen, want dat is het alternatief dat genoemd wordt), is mijn advies nog los van het bovenstaande over kostbare tijd: Ga. Weg. Echt, ga weg!
Niemand hoeft mensen in zijn leven te tolereren die je niet respecteren.
Jij bent waardevol. Ja, dat lees je goed:
Jij bent waardevol

Waarom zou je het niet veel kleiner voor jezelf maken? Waarom zou je het zover laten komen dat mensen je herhaaldelijk kwetsen, teleurstellen en pijn doen?
Voor mij is de vraag veel simpeler: Bij wie mag mijn nee een nee zijn & Wie vindt het fijn als mijn ja echt een ja is?
Zo eenvoudig is het.

Als mensen je nee niet serieus nemen geven ze daarmee een duidelijk signaal:
Als je nee zegt, geef je een ander als het ware de kans om meer te zien van wie je echt bent en om precies te zien waar jouw identiteit en de ruimte die je in wilt nemen ophoudt. Wat zegt het over een ander als ze daar problemen mee hebben? Wil iemand je dan wel zien zoals je echt bent? Wil jij omringt zijn door mensen bij wie je anders moet zijn dan je bent?
Los daarvan is het een vroeg alarmsignaal als iemand je nee niet respecteert. Hoe groot is de stap van “Doe niet zo flauw, nog 1 drankje”, naar “Doe niet zo flauw, nog 1 zoen” (etc etc)? Nee is een grens. Jij wilt mensen om je heen die je grenzen respecteren, want dat ben je waard. Ik zeg het nog maar eens: Dat ben je waard.

Je wilt ook mensen om je heen die het fijn vinden als je ja echt een ja is. Mensen die zoveel houden van jou, van wie je echt bent, dat ze daar nog meer van willen zien. Mensen met wie je zo vertrouwd kunt zijn en van wie je zo zeker bent dat je de ander niet probeert te pleasen door ja te zeggen op iets waar je eigenlijk niet zoveel zin in hebt; Mensen met wie het contact echt is.

Als je nee een nee mag zijn en je ja een ja, is dat alles. Het is heel eenvoudig, maar het is alles. Probeer het maar eens uit en begin vandaag.

Als je nog een nieuw voornemen voor 2017 nodig hebt, lees dan Gavin de Becker: The Gift of Fear. Hij weet (oa) heel mooi te verwoorden wat nee is. Verder gaat het over vertrouwen op jezelf en op je gevoel, iets dat we veel meer zouden moeten doen (daar schreef ik vorig jaar nog wat over in mijn drieluik over angst). Het is een van de beste boeken die ik gelezen heb.
no

Waarom dan toch dit voornemen voor 2017? Gewoon, logistiek. Het lukt vast niet om het eerder in je handen te krijgen. Lukt dat wel? Begin dan meteen.

Fijne jaarwisseling alvast!

2 gedachtes over “Facebookplaatjes en voornemens

  1. Prachtig geschreven! zelf ben ik niet zo van de goede voornemens, omdat ik ook vind dat als je iets wilt veranderen dat nu moet doen, en niet moet wachten tot het juiste moment. Ook ik heb geregeld nog moeite mensen het nee zeggen en merk dat ik nog mensen om mij heen heb die mijn nee niet volledig accepteren, die mij niet volledig accepteren, jammer, maar toch blijf ik me vasthouden.

    Like

Geef een reactie

