Niet te geloven? Probeer toch maar.

Een paar dagen geleden zag ik op Facebook een foto van een spandoek dat door de vriendengroep van mijn dader voor zijn verjaardag gemaakt is. Deze vriendengroep bestaat voor een groot deel uit degenen die erbij waren toen hij me zo’n tien jaar geleden, samen met een vriend van me in een hinderlaag lokte en bedreigde. Hoewel deze personen de formatie gesloten hielden zodat ik nergens heen kon vluchten, namen ze verder niet actief deel aan wat daar plaatshad. Ik heb altijd naar hun gedrag gekeken door de bril van het bystandereffect.

Sinds het voorval van toen, heb ik me er wel regelmatig over verwonderd dat van al deze getuigen, niemand aangifte heeft gedaan (niet van die situatie en ook niet van de criminele feiten die daar onthuld werden) en nog meer dat de meesten van hen bevriend bleven met mijn dader. Maar toen door goede traumatherapie de emotionele lading van mijn ervaringen afging, werd die kwestie ook minder belangrijk voor me.

En toen zag ik dus dat spandoek. Je kent ze wel, die zogenaamd grappig geformuleerde teksten in enigszins gebrekkig Nederlands die op zijn best vooral een beetje flauw zijn. Ik verwachtte zoiets en was aanvankelijk vooral geïrriteerd over het respectloze grappig bedoelde gebruik van Davidsterren.
Maar toen viel mijn oog op de tekst; een volledig geseksualiseerde respectloze tekst die begon met “Vat graag jonge meisjes in de kraag”.

Een klap in mijn gezicht.

Stond dat er echt?

Ik las nog eens: Een lijst met wapenfeiten, aangevoerd door…
Ja, het stond er echt. Oef!

Nog voor ik de verbijstering te boven was gekomen, dat deze mensen, die erbij waren geweest toen hij trots en koelbloedig de vreselijke details opnoemde van wat hij me had aangedaan toen ik nog maar een kleuter was, vol ontzag zoiets op een spandoek schrijven, brak ik. Ik moest vreselijk huilen.

Ik was verbijsterd.
En verdrietig
En boos!
Hoe kon dit?!

Dit was niet meer wegkijken. Dit was niets minder dan actief aanmoedigen.

Ik vertelde het aan mijn vrienden. Een van hen vroeg me voorzichtig of ik het niet gewoon gedroomd had. Woest was ik. Ik stuurde hem de foto van het spandoek (hoewel ik er nu spijt van heb dat ik het heb ‘bewezen’, daarmee doe ik mezelf tekort.) en ik smeet hem voor de voeten dat iets niet gewoon niet waar is, omdat het toevallig gestoord is.
Traumadeskundige Iva Bicanic schreef ooit heel treffend: “Alles wat je je voor kan stellen gebeurt, alles wat je je niet voor kunt stellen ook.”
Ik denk dat het bij seksueel geweld niet alleen een geval is van ‘kunnen’ voorstellen, maar ook van ‘willen’.

Gelukkig geloofden alle anderen me wel meteen. Een van mijn vrienden zei vandaag nog toen ik het aanhaalde: “Natuurlijk.”

Ik hoop dat slachtoffers ooit zo vanzelfsprekend en zonder oordeel geloofd worden. Dat zou pas echt een goede stap zijn op weg naar nooit meer hoeven horen wat we niet willen horen.

3 gedachtes over “Niet te geloven? Probeer toch maar.

  1. Jeetje zeg! Dit is heftig! Ja er zijn verschillende soorten gedrag van mensen. Een groep mensen die het niet wil accepteren dat dit soort walgelijke zaken plaatsvindt. Gelukkig zijn er ook mensen die wel willen geloven en accepteren dat er mensen zijn die wel de meest walgelijke dingen kunnen doen met een ander. Ik geloof het zo Mariska, dat dit je overkomen is. En ook dat nu dat spandoek gemaakt is en op foto staat. Maar een ding staat hiermee wel vast: Jij hebt waarheid gesproken over wat je is aangedaan. En hun werkelijke gedachtengang en hart van deze groep en van de dader in het bijzonder is zo zichtbaar gemaakt. Dat maakt jouw waargebeurde verhaal alleen maar sterker! Probeer los te komen van de dader. Dat je geen enkel contact meer hebt. Leef je leven. Ga ook niet op facebook (or whatever) zitten speuren. Gooi mensen uit je netwerk die in verbinding met je dader staan. En spreek je uit. Hij is de gene die wat stekkers los heeft zitten en totaal geen respect heeft voor jouw autonome en unieke persoon.

    Een prachtig voorbeeld van de menselijke vermogens om de meest gruwelijke dingen te kunnen doen én ook overleven! staat beschreven in het boek: De zin van het bestaan van de Joodse Psychiater Victor Frankle.

    Raad je het als tip aan, zodat je niet meer omvergeblazen wordt van wat je nu in je blog hebt beschreven.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

