Slachtofferschap vs slachtofferrol

Ik ben van plan om hier over een tijdje zelf nog meer uitgebreid over te schrijven, omdat het raakt aan een centraal thema van deze blog: De verantwoordelijkheid (her)nemen over je eigen herstel, je eigen keuzes, je eigen leven.

Voor nu deel ik graag deze waardevolle woorden, wederom van Rory Miller:

RoMi

2 gedachtes over “Slachtofferschap vs slachtofferrol

  1. Wat een herkenbaar verhaal! Ik ben er ook net over aan het schrijven. Had pas een discussie nav mijn artikel ‘ben jij slachtoffer van een narcist?’ over dat slachtofferschap. Iemand vond dat je jezelf dan niet mag zien als slachtoffer. Ongeacht hoe heftig het is en hoe zeer mensen bedreigd worden door iemand met een soortgelijke stoornis.
    Ik zie een slachtoffer niet per definitie als iets negatiefs of passiefs. Iemand is iets overkomen, dat maakt diegene een slachtoffer. Je kunt er daarna voor kiezen om je strijdbaar op te stellen, of je kunt kiezen om je passief te wentelen in de jou overkomen ellende. Dat laatste is dan de slachtofferrol.
    Ik vind dit best moeilijk. Omdat er geen woord is voor een strijdbaar iemand die toch slachtoffer is…. Je kunt nog zo strijdbaar zijn……als iemand je iets aandoet wil dat niet zeggen dat je jezelf geen slachtoffer mag noemen. Ook al ben je daarna nog zo strijdlustig om eroverheen te komen.
    Lastig thema. Dank dat je het aansnijdt.

    Liked by 3 people

Geef een reactie

