Carpe Diem

Vandaag sprak ik met een vriendin. Ze vroeg me: “Hoe kan jij, na alles wat je hebt meegemaakt, met hoe moeilijk het nog soms is, vaak zo ontzettend gelukkig lijken?”
Ik wilde al antwoorden toen ze eraan toevoegde: “Wat heb jij nou nog voor redenen om zo gelukkig te zijn?” Ik besloot eerst uitdrukkelijk met “Zeg, Hal-lo!” te reageren en daar een pijnlijke stilte op te laten volgen; Dat was stiekem best leuk.
Daarna vertelde ik haar over de redenen, de vele kleine redenen, die overal zijn, altijd. Soms heel goed verstopt, soms dansend voor je neus. Redenen die je, wat ze ook zijn, waar ze ook zijn, hoe hard je ze ook moet zoeken, altijd moet willen zien om ze te kunnen omarmen. Om gelukkig te kunnen zijn, hoef je je alleen maar over te durven geven aan de mogelijkheden van het nu. Hoe je je morgen voelt, wat morgen biedt, dat zie je dan wel weer.

Een gedachte over “Carpe Diem

  1. Zo is het maar net Maris! Trauma en geluk hebben voor mij niet zoveel met elkaar te maken; trauma is vaak ‘pech’ en het vermogen gelukkig te zijn zit in mezelf. In het Engels is er een mooi onderscheid in de taal: luck versus happiness. Ook na veel ‘bad luck’ kun je toch heel happy zijn! En andersom kan ook. Don’t worry, be happy! ❤

    Liked by 2 people

Geef een reactie

