Omdat een trauma iets is wat je hebt, niet wat je bent

wpid-picsart_09-28-05.53.55.jpgDag allemaal,
Welkom op mijn nieuwe weblog. Ik heb een poosje geblogd over trauma en herstel, waarbij een van mijn blogs mijn eigen ervaringen als slachtoffer van seksueel kindermisbruik en die in therapieland weergaf; deze heb ik uiteindelijk gesloten en hou ik nog slechts bij in de vorm van een dagboek. Verder had ik een blog met nuttige bevindingen op het gebied van trauma en herstel, maar aangezien ik in het Engels schreef en ik inmiddels vooral veel Nederlandse lezers heb, voldeed die niet meer. Mocht je de link willen hebben, voel je dan vrij om er naar te vragen trouwens.

Ik vind het belangrijk om over dit onderwerp te bloggen omdat er veel beschadigde mensen zijn die nare dingen meegemaakt hebben en die wel wat hulp kunnen gebruiken. Voor sommige mensen is het al genoeg om te lezen dat ze niet alleen tegen bepaalde dingen aanlopen, voor anderen zijn sommige van de handreikingen in mijn blogs misschien helpend. Wat voor mij belangrijk is, is om te delen. Ik wil iets positiefs doen met mijn negatieve ervaringen. Ik wil verbinden als reactie op wat me zo ontzettend geïsoleerd heeft. Ik wil het onderwerp openbreken; een maatschappelijke spotlight richten op wat men liever uit het zicht houdt. Ik wil lucht. Ik wil zichtbaarheid.

Waar het mij om gaat is dat de beschadigde stukken ook gezien mogen worden. Ook dat wat pijn doet is belangrijk. Door te erkennen wat er is, komt er ruimte voor andere dingen; Fijne dingen, mooie dingen, dingen die je wel zelf gekozen hebt; toekomstmuziek…

Een trauma is iets dat je hebt, nooit iets dat je bent. Laten we samen weer op zoek gaan naar wie we zijn!

Plaats een reactie