Het belang van veilige anderen

wpid-hbvva.jpg

Ik ga iets heel geks zeggen nu: Ik spaar veilige mensen.

Wat?

Ik spaar veilige mensen.

Echt waar.

Mensen zijn sociale wezens. Ze hebben sociaal contact nodig. Er zijn in de psychologie en de sociologie en in ieder sociaal (daar heb je ‘m weer) wetenschapsveld talloze onderzoeken geweest die dit bevestigd hebben: Een mens is een kuddedier. Mensen hebben anderen nodig.

Hoewel ik een groot voorstander ben van humanistische denkbeelden als ‘eigen verantwoordelijkheid’ en ‘je eigen leven vormgeven’, kan ik niet ontkennen dat mensen altijd beïnvloed worden door het gedrag van (belangrijke) anderen om hun heen. Ik geloof daarom dat het van belang is om ZELF te kiezen met welke belangrijke anderen je je omringt.

Als kind heb je die keuze natuurlijk niet. Je bent afhankelijk en je moet maar net het geluk hebben dat de mensen die je op dat moment om je heen hebt ook veilig zijn. De meeste kinderen hebben dat geluk. Sommigen, zoals ik, niet.

Juist in de periode dat je zo afhankelijk bent is de invloed van belangrijke anderen op je leven, extra groot. Een kind dat omringd is door onveilige anderen, heeft dus een extra groot nadeel; een achterstand in het leven.

Dit is heel naar. En oneerlijk. En onrechtvaardig.
Maar het is zoals het is.

Als je met zo’n achterstand aan je leven begonnen bent, is het tijd om in het nu een pas op de plaats te maken. Je kunt helaas niet meer veranderen wat er al is gebeurd, maar je kunt wel je toekomst construeren.

Sta dus even stil.

Kijk om je heen:
Wat zie je?
Wie zie je?
Ben je tevreden met wat je ziet?
Zie je wat je nodig hebt om gelukkig te zijn?

Het is nooit te laat om een goede keuze te maken.

Iemand vertelde me ooit dat iedere dag een nieuwe kans is om opnieuw te mogen kiezen.

En zal ik je wat grappigs vertellen?
De persoon die me dit vertelde, is een van de veilige mensen die ik om me heen verzameld heb; Iemand die het goed met anderen voor heeft, iemand die wil dat het goed met me gaat; Iemand die ik in mijn leven wil hebben.

Ik spaar dus veilige mensen.

Er zijn ergere dingen om te sparen!

5 gedachtes over “Het belang van veilige anderen

Plaats een reactie